Hvis du følger mig på Instagram, har du nok opdaget at jeg har en ny bog på vej. Nedenstående er dog fra min Facebook, hvor jeg fortæller lidt om at udgive på eget forlag:
Da jeg i slutfirserne var medlem af en lokal rollespilsklub, var et af højdepunkterne når klubbladet skulle samles. Det foregik hjemme hos Claus, hvis far vist havde adgang til en kopimaskine på arbejdet. Stakke af A4 ark kopieret på begge sider lå klar i bunker på gulvet. Man tog et ark fra hver bunke, foldede på midten og satte en clips i. Omslaget var kopieret på farvet papir – ny farve hver gang. Fint skulle det være! Og jeg elskede det.
Senere var jeg så heldig, at blive inviteret af Merlin P. Mann med til at lave fanzines som Tabu, SAGA og senere Fønix. Jeg både tegnede og skrev, lavede layout og PR. De første mange numre blev layoutet i hånden på store montérark med spalter klippet ud og al grafisk materiale limet direkte i. Var et billede i gråtoner, så var det op på cyklen og ud til en repro-fotograf på Blegdamsvej, der kunne konvertere billedet til trykklare prikker i den rette størrelse. Det var en større udskrivning. Stor var min glæde, da jeg fandt en aftagelig lim, så ark og billeder kunne genbruges til næste nummer.
Senere skrev, tegnede og layoutede jeg en del scenarier til spilkongresser som Fastaval og Viking Con. Det foregik dog mest på computer, men jeg havde ikke selv sådan en, så jeg måtte sidde hjemme hos andre for at sætte det op. Husker især med en blanding af fryd og hovedrysten, hvordan jeg engang sad hjemme hos Jan Kjær en hel nat og hele dagen efter, indtil han kom hjem fra arbejde og smed mig ud.
Der gik sport i at have fede handouts, især da Fastaval indførte en pris for Bedste Effekter. Dén skulle jeg have! Til mit scenarie De Professionelle lavede jeg klovnenæser til alle hold, så man kunne se hvornår den enkelte spiller havde sin forklædning på under kuppet i starten. Og ja, jeg mener “lavede”, ikke købte. Ved I hvad en klovnenæse koster? Jeg skulle bruge 72! Så jeg fandt en fyr i Vangede, der solgte bordtennisbolde engros, klippede hul til næsen og malede dem med akrylmaling. Jeg havde snart hele min etværelses fuld af klovnenæser til tørring. Jeg vandt ikke nogen pris.
Mit scenarie Luftguitar havde små CD-størrelse hæfter til alle spillerne, band-plakat, tour t-shirts og backstage pas til alle spillederne. Jeg mener jeg vandt et par priser for det scenarie, men det fede var faktisk at producere det. At få idéen og følge den helt til dørs.
Min nye bog ULV BLANDT ULVE er udgivet på eget forlag. Jeg har selv hevet redaktør og testlæsere ind, selv sat teksten op, lavet omslaget, researchet hvordan man bliver oprettet i Bogportalen, undersøgt priser, sendt til tryk, snakket med distributører og sendt pressemeddelelse og anmeldereksemplarer ud. Og selvom jeg da nogle gange ville ønske, at nogen tog sig af især salgsarbejdet, så er der sgu noget meget fedt ved at have fingrene helt nede i skidtet. Det føles lidt som at komme hjem.